У Збройних Силах України заявили, що Росія почала використовувати для захисту Керченського (Кримського) мосту новітні винищувачі п’ятого покоління. Що це за літаки, а також як організований захист кримського «об’єкта №1», розбиралися Крим.Реалії.
Через відсутність корабельно-катерного складу в Керченській протоці, російська армія стала активно посилювати оборону літаками та гелікоптерами. Про це у прямому ефірі телеканалу «Прямий» розповів начальник Центру стратегічних комунікацій Сил оборони півдня України Дмитро Плетенчук. Для цього залучили навіть рідкісний тип літаків.
«Це фактично парк, мабуть, представлений усіма машинами, які взагалі є в наявності збройних сил і флоту Російської Федерації. Це кілька моделей Су, починаючи від 24-го і закінчуючи останніми 35-ми, і навіть не тільки. Скажу так, що бачили в повітрі дуже рідкісного «звіра». У них там був такий – «аналогів у світі немає», – сказав Плетенчук.
Новішого від Су-35 є лише малопомітний багатоцільовий винищувач Су-57 – це останні з винищувачів, що випускаються авіаційною промисловістю Росії, які надійшли на озброєння російської армії.
Рідкісний представник 5-го покоління
Росія почала використовувати у війні проти України винищувачі Су-57. Про це британська розвідка повідомляла ще у січні 2023 року. В Міноборони Великої Британії вважають, що літаки використовувалися як мінімум із червня 2022 року. Ймовірно, місії з винищувачами обмежувалися запуском ракет великої дальності класу «повітря-повітря» або «повітря-земля» через побоювання РФ втратити їх.
Британці тоді опублікували супутникові знімки літаків на авіабазі Ахтубінськ в Астраханській області Росії – єдиному зараз відомому місці розміщення Су-57. Розвідка вважає, що Російська Федерація, швидше за все, ставить у пріоритет небажання втрачати винищувачі, щоб не розсекретити технології та уникнути шкоди репутації.
Російські ЗМІ також підтверджували «використання ланки із чотирьох винищувачів Су-57 з літа 2022 року. Вказувалося, що це сучасні надзвукові винищувачі з технологією малопомітності та передовою авіонікою.
Навіть за російськими джерелами підраховано, що таких літаків вироблено не більше 15-ти, включаючи дослідні екземпляри. Для порівняння, у США дводвигунових винищувачів п’ятого покоління F-22 Raptor було збудовано 195 одиниць.
Наприкінці 2020 року повідомлялося, що перший Су-57 надійшов до лав ВКС РФ до складу Південного військового округу. 28 грудня 2022 року стало відомо, що Міноборони РФ отримало чергову партію винищувачів.
У листопаді 2023 року Об’єднана авіабудівна корпорація (ОАК) заявила, що до ВКС РФ надійде нова партія Су-57 до кінця року. Однак про виконання контракту нічого не відомо.
Загалом ЗС РФ підписали контракт на 76 літаків Су-57, які збирають на заводі в Комсомольську-на-Амурі. Російські ЗМІ повідомляли, що до кінця 2024 року планується поставити 22 літаки Су-57 з-поміж 76 законтрактованих, решту 54 буде поставлено у 2025-2028 роках.
«Літак-невидимка для бідняків»
Винищувач Су-57 призначений для знищення повітряних цілей у далеких і ближніх боях, ураження наземних, надводних цілей з подоланням систем ППО противника та моніторингу повітряного простору на великому віддаленні від місця базування, повідомляла РІА «Інтерфакс».
Більшість інформації про техніку секретна. Загальновідомі лише приблизні показники літака. За розмахом крила та довжиною Су-57 більший F-22, але менший Су-27. За масою, ймовірно, належить, як і Су-27, до класу важких винищувачів. У ньому закладено можливість управління штучним інтелектом чи оператором у безпілотному режимі на великих відстанях від бази. Досі невідомо про реалізацію такої можливості.
Малопомітність є однією з основних вимог до винищувача п’ятого покоління. Зниження помітності Су-57 в радіодіапазоні забезпечуються як формою, матеріалами, що поглинають і відбивають радіохвилі в конструкції та покритті планера літака, так і засобами РЕБ.
Винищувач оснащений 30-мм авіагарматою 9-А1-4071К, а також ракетами «повітря-повітря» та «повітря-поверхня», у тому числі гіперзвуковими. Може використовувати кориговані авіабомби (КАБ).
Максимальна швидкість цього літака на висоті становить 2600 км/год, практична дальність – 4300 км (з підвісними паливними баками 5500 км), практична стеля 20 000 м, час перебування у повітрі до 5,8 годин.
Військові експерти критикують російський винищувач. Аналітик Майкл Кофман в інтерв’ю виданню Business Insider поділився думкою, що за малопомітністю Су-57 перевершує винищувачі четвертого покоління, але є сумніви, що він відповідає F-22 та F-35 як за малопомітністю, так і за вартістю. Експерт назвав Су-57 «літаком-невидимкою для бідняків» заявивши, що не вважає його прямим конкурентом американським моделям.
Іноземні експерти у 2022 році вказували, що Су-57 оснащуватиметься двигуном АЛ-41Ф1, який використовується у Су-35С. Передбачалося, що застарілий двигун обмежить льотно-технічні характеристики розробки та негативно позначиться на малопомітності. У російських ЗМІ з’явилася інформація, що для Су-57 розробляється новий двигун, але його серійне виробництво розпочнеться не раніше 2027 року.
Захищають міст із повітря, землі та моря
У коментарі виданню LIGA.net Дмитро Плетенчук повідомив, що, крім літаків серії «Су», росіяни також використовують «МіГ». До того ж вони залучають гелікоптери «всіх моделей, які є тільки на озброєнні» – йдеться про багатоцільові Мі-8, гелікоптери підтримки піхоти Мі-24, корабельні багатофункціональні Ка-27 та інші, пояснив Плетенчук.
Серед іншого росіяни застосовують старі транспортні літаки Ан-26 та протичовнові літаки-амфібії Бе-12, які в російській армії вже хотіли списувати, але продовжили термін експлуатації, зазначив речник.
Компонент ППО на підступах до Керченського (Кримського) мосту представлено ЗРК С-300 і С-400, ЗПРК «Панцир-С», які розміщені як на Керченському півострові, так і в Росії на Таманському півострові.
На обох сторонах протоки також розміщені станції радіолокації для виявлення повітряних цілей і станції радіоелектронної боротьби.
Раніше в Керченській протоці патрулювало 10-14 катерів і кораблів, а тепер – нуль, тому росіяни застосовують бонові загородження та баржі поряд із Керченським мостом, розповів Дмитро Плетенчук. Відповідно, їм доводиться посилювати пасивні заходи безпеки (баржі та бонові загородження), пояснив начальник Центру стратегічних комунікацій.
Про будівництво бонових загороджень біля Керченського (Кримського) мосту з боку Чорного моря повідомляв Telegram-канал «Крымский ветер» з публікацією відповідних фотографій. За даними каналу, біля мосту встановили вже десяту баржу. Довжина кожної секції складає 90-100 метрів.
Також Telegram-канал повідомляв, що у Керченській протоці щодня чергують кілька військових катерів.
Військовий експерт Дмитро Снєгирьов у коментарі ІА «Уніан» заявив, що ЗСУ знищать незаконно побудований Росією Керченський (Кримський) міст після того, як буде знищено всю протиповітряну та протиракетну оборону росіян на півострові. Він зазначив, що за класифікацією НАТО ті заходи, які виконують на півострові українські військові, є «першим етапом деокупації півострова».
Йшлося, зокрема, про знищення протиповітряної та протиракетної оборони РФ у Криму, а також місць базування ВКС РФ.
На думку експерта, після того, як російську ППО на півострові буде знищено, під вогневий контроль візьмуть основні локації – Керченський (Кримський) та Чонгарські мости.
Роскомнагляд (Роскомнадзор) намагається заблокувати доступ до сайту Крим.Реалії . Безперешкодно читати Крим.Реалії можна за допомогою дзеркального сайту : https://dfs0qrmo00d6u.cloudfront.net . Також слідкуйте за основними подіями в Telegram , Instagram та Viber Крим.Реалії . Рекомендуємо встановити VPN .